Eerste dagen in Christchurch

3 februari 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na een korte vlucht van maar 3 uur vanuit Sydney landen we om 11 uur 's avonds in Christchurch. Woehoe, na 48 uur reizen zijn we er! Onze tassen liggen direct klaar op de bagageband en de douanier is vriendelijk en heet ons van harte welkom in Nieuw Zeeland. That was easy! Buiten worden we opgehaald door Alex, een vriend van Danny, die ons naar het hostel brengt. Oja, weer links rijden. Toch wel weer even wennen. Het hostel is al dicht als we aankomen en ook erg donker, maar de eigenaar heeft de sleutel onder de mat neergelegd, zodat we toch naar binnen kunnen. :) In het hostel lopen we alweer gelijk tegen de kiwi-dingen aan... Alle sloten gaan namelijk de andere kant op dan bij ons. Dus niet aan de bovenkant richting de deur, maar aan de onderkant... :)

We verblijven 3 nachten in the Canterbury house. Een huiselijk hostel met een fijne tuin. We komen deze dagen vooral bij van onze jetlag, want elke dag zijn we na lunchtijd eigenlijk alweer moe en om 6 uur 's morgens weer klaarwakker. De stad Christchurch is een verhaal apart. 5 jaar geleden is hier de hevige aardbeving geweest die veel schade heeft aangericht aan een hoop gebouwen. Als je hier nu rondloopt krijg je het idee dat de aardbeving een paar maanden geleden is geweest, omdat het nogsteeds één grote bouwval is en ze overal aan het werk zijn. We zien veel mooie schilderingen, die de stad dan op zouden moeten knappen, maar in plaats daarvan maken ze eigenlijk het contrast alleen maar groter. Ook zien we de eerste dag al gelijk 4 gele Beatles, dat hebben ze toch snel gedaan, die auto van jou overschepen, Kel! Een centrum is er hier niet meer en daarom ligt alles erg ver uit elkaar. Wel hebben ze een restart mall gemaakt in het centrum van opgestapelde containers met winkels erin. De mensen die hier wonen zien de verbeteringen, maar voor ons is dat lastig te zien. Gelukkig heeft Alex een auto en laat hij ons de leuke plekjes van Christchurch zien, zoals gezellige barretjes en eettentjes, die ook ver buiten het centrum zitten. Het weer is goed en dat maakt het gelukkig allemaal weer goed.

bouwvalschilderingbeatlerestart mall

Na 3 nachten verhuizen we naar een ander hostel. Rucksacker backpackers. Het zit in dezelfde straat, maar heeft iets meer weg van een jeugdhostel dan waar we zaten. We checken uit bij Canterbury house waar de man ons nog een briefje geeft met een aanbieding van een auto... mm interessant, misschien dat we die nog gaan bellen. Een Honda Osyssey uit 95, 4WD voor $2500,- (€1650,-). De meeste auto's zijn iets duurder en deze heeft 4WD. Maar we moeten nog even goed rondkijken.

Christchurch is niet de mooiste stad om te starten, maar wel weer goed als het gaat om auto´s. Het zomerseizoen loopt ten einde, waardoor veel mensen hun auto kwijt willen, omdat ze vertrekken. En veel mensen eindigen in Christchurch, dus veel auto's voor weinig geld. Ons plan is om met de auto rond te trekken op het zuider eiland en dan tegen de winter (mei) naar het noorder eiland te gaan. In oktober start het zomerseizoen weer en zijn er heel veel mensen die in Auckland een auto willen kopen. Dus kunnen wij onze auto hopelijk weer voor een goede prijs verkopen. We zoeken auto's op internet, langs de straat en bij de ´car market´. Dit is een garage waar mensen voor een plekje betalen om de auto te verkopen met de hulp van experts. Op vrijdag komen we bij Chesters. Deze man koopt auto's van backpackers om ze weer te verkopen. We zien een leuke Nissan Serena. De man is wel heel goed in zijn verkooppraatje, waardoor ik al bijna ja zeg op deze auto van $5000,-. We denken er nog even over na, maar goed ook, want later zien we veel betere auto's voor minder geld.

Op zaterdag gaan we naar de car market. Meteen worden we aangesproken door de backpackers die hun auto voor de deur proberen te verkopen. Leuke mensen en prima auto's, maar we willen alles even goed bekijken. Binnen zien we 2 leuke auto's die ons bevallen. Een Toyota uit 93 voor $3800,- en een Mitsubishi Delica uit 97 voor $4550,-. De Delica heeft net heel veel vernieuwd voor $1900,-, waardoor deze nu erg aantrekkelijk is. We mogen wel een testrit maken, maar de vrouw achter de balie heeft geen verstand van auto's... bijzonder bij een car market. Maandag zijn de mensen van de garage er weer en dus besluiten we dan terug te gaan.

parkbbq

Na een heerlijk dagje relaxen in het park, waardoor we eindelijk het reisgevoel weer een beetje beginnen te krijgen en een BBQ bij Alex, komen we maandag terug bij de car market. En daar worden we direct geholpen door de eigenaar van de garage en de monteur. Omdat hij de eigenaar van de auto niet is, kan hij ons heel goed adviseren. Na veel rondlopen, andere auto's bekijken en nadenken, komen we steeds weer terug bij de Delica. 'Gewoon even in gaan rijden, dan weet je het', zegt de monteur. Ok. Na een paar davgen zijn we nog niet helemaal gewend aan het links rijden, maar Danny wil wel een stukje rijden. Gordels vast en gasgeven maar. Oja, het is wel een automaat, dus gebruik je linkervoet niet! Danny rijdt soepeltjes weg uit de garage. Ok, nu naar links, aan de linkerkant... :) Het gaat goed. Bij het stoplicht gaan we naar rechts. We wachten op groen, en gaan. Van rechts komt toch nog een auto, maar direct merken we dat de beste man gewoon door rood reed. Moet niet gekker worden, in je testritje bijna aangereden worden... Hij rijdt lekker, Danny is ook enthousiast en na de mechanical check waarbij alles verder helemaal ok is, weten we dat we deze 'van' willen kopen. Nog een paar dagen wachten om het geld bij elkaar te pinnen, omdat het cash betaald moet worden. Het geld moet namelijk naar Canadezen overgemaakt worden. We doen een aanbetaling en het bordje sold wordt op de auto gehangen. Joehoe! Woensdag gaan we hem met de rest van het geld ophalen! En dan kunnen we verder gaan trekken door Nieuw Zeeland.

sold

1. Sjirk:
    4 februari 2015
    Mooi! Veel rijplezier :-)
  2. Kelly:
    8 februari 2015
    Leuk dat er daar ook New beetles rijden! Rijd voorzichtig in de van. Xx
  3. Anouk:
    9 februari 2015
    Mooie auto hebben jullie zeg! heel veel plezier ermee! kus