Home sweet home, maar niet voor lang...

28 augustus 2016 - Utrecht, Nederland

Na bijna 1,5 jaar staan we weer op Nederlandse grond en zien we, door de glazen wand, Gonny in de ontvangsthal staan met een grote welkom thuis ballon. :) In de auto, aan de rechterkant van de weg, rijden we via de platte Nederlandse wegen naar Mijdrecht waar we door een heel welkomstcomité worden ontvangen. Kelly opent de deur, terwijl Natalie,  Corja en Harry zich stiekem achter de deur verstoppen. 'Welkom thuis!' Ha wat een feest. Met een heerlijk stuk taart, door Natalie zelf die nacht gebakken, is het fijn om weer terug te zijn. We praten, lachen en zijn kapot. Wij zoeken al vroeg ons bed op.
We zijn terug in Nederland,  maar eigenlijk niet echt thuis, want een huis hebben we niet. We zien veel familie en vrienden, klussen heel wat bij in het nieuwe huis van Danny's ouders en spelen heel wat spelletjes Catan. We kunnen weer koken, hardlopen en fietsen en maken veel gebruik van het openbaar vervoer, wat in Nederland toch eigenlijk echt heel duur is en daarnaast altijd flink vertraging heeft... we gaan heerlijk naar de Parade. We vieren Harry's 75e verjaardag en Marts 6e verjaardag. Wat een toeval dat ik net op die dag langskom :) En dan op 23 augustus vieren we het 60 jarig huwelijk van m'n opa en oma. Wat een prachtige dag was dat! Nogmaals gefeliciteerd! We mogen nog een weekje in het huis van Alex en Nadia bivakkeren, waar we heel blij mee zijn en doen dan ook gezellig mee met de rubberbotenmissie in Utrecht.  Geweldig! Na heel wat etentjes, afspraakjes en heen en weer gereis hebben we onze tijd in Nederland weer goed volgepland en is het weer tijd om te gaan. We gaan Europa in op zoek naar werk en wie weet een plekje voor langere tijd.

Tijdens ons verblijf in NL hebben we via helpx (website waar hosts op zoek zijn naar werkers tegen kost en inwoning) 2 aanvragen ontvangen. Ze sluiten goed op elkaar aan, waardoor voor ons de keus makkelijk was gemaakt. 3 weken naar de Ardennen en daarna 2 weken naar Wales. Een leuke manier om een land/gebied te leren kennen, zonder er te veel geld aan uit te geven. Klinkt als een plan.

Terwijl Nederland nog geniet van een heerlijke nazomer, pakken wij onze backpacks in met vooral veel warme kleding ter voorbereiding op de winter. En zo stappen we op zondag 28 augustus op de trein naar Maastricht, waar we onze laatste nacht in NL verblijven en de laatste vrienden bezoeken. En slapen in de kleinste doubleroom ooit in het botel op het water. :)

Met 2 treinkaartjes van Maastricht naar Verviers, een kop koffie en een heerlijke ham-kaas croissant van de AH to go, stappen we om 11 uur in de trein naar België. Daar gaan we weer!  :-D

In Verviers worden we opgehaald door Gonny en Thijs... huh. Jaja, die zijn hier op vakantie en dus kunnen we mooi nog even een kopje koffie met ze drinken en hebben wij een lift naar ons nieuwe adres. Gezellig!!! Na een lekkere lunch in Malmedy worden we door Gonny en Thijs afgezet bij onze hosts in België. Superfijn!

Ik herken het gebouw van de foto's en dus lopen we de enorme bouwplaats op. Er staan veel werkbusjes en het is er vol met werklui die over de werf heen er weer lopen met bouwmateriaal. De eerste vrouw die we tegenkomen spreekt gelukkig Nederlands en wijst ons naar een van de gebouwen, waar we Stephanie aantreffen. Stephanie is degene met wie we continu contact hebben gehad over de email. Ze heet ons heel hartelijk welkom en laat ons, vrolijk als ze is, de enorme lodge en de naastgelegen studio zien. Wauw, wat een enorme gebouwen. De muziekstudio bestaat uit een grote ruimte waar bands straks hun platen op kunnen gaan nemen met daarboven een artiestenverblijf met kamers een keuken en een enorm balkon. Het is nog in de bouw en nog niet helemaal af, maar het ziet er nu al geweldig uit. De lodge bestaat uit een woon- en eetgedeelte met op de 2e en 3e verdieping alle kamers en op de benedenverdieping een zwembad, sauna, home cinema en bar. Het gebouw is goed voor groepen in het weekend en hotel gasten doordeweeks. Alles nog in de bouw, maar wel in de laatste fase en wij mogen helpen met de afwerking van bepaalde dingen. Super leuk! Op de werf ontmoeten we ook Stijn, die dit project samen met Tine is begonnen. Meteen krijgen we een goed gevoel bij iedereen die we ontmoeten en hebben we erg veel zin on onze handen uit de mouwen te steken.  Stephanie brengt ons na de rondleiding naar het huis van Tine en Stijn, waar wij in het gebouw ertegenover, wat eerder werd gebruikt als het artiestenverblijf, een kamer kiezen. Rond 6 ontmoeten we Tine, die ook Lou van bijna 4 en Trixie van 1 jaar bij zich heeft. Wat een gezelligheid! Er wordt heerlijk voor ons gekookt en we voelen ons ontzettend welkom. :-)

De volgende ochtend is het tijd om aan de slag te gaan. De werkkleren aan en gaan! Tsja een werkbroek... uhm die heb ik niet, maar gelukkig heeft Danny er 2 en dus maak ik graag gebruik van deze situatie.  ;-) Op naar de werf. We beginnen met het verven van de muren, die in totaal 4 lagen verf nodig hebben. Top, dat kunnen we wel. Gelukkig hebben we bij Danny's ouders al even kunnen oefenen. Haha. De lunch bestaat uit een heerlijk vers stokbrood met mayo, kaas en vlees. Heerlijk. We werken tot een uur of 6, waarna ik echt even een douche nodig heb, want ik weet niet hoe ik het doe, maar die verf die zit bij mij na een dagje verven toch echt altijd overal... En zo gaan alle klusdagen een beetje op deze manier, alleen doen we echt elke keer wat anders, wat het super afwisselend en erg leuk maakt!
Zo verplaatsen we op 1 dag alle stenen, die net 1 dag eerder in het plastic zijn gelegd voor het doorstromen van het water, om er vervolgens een drainage pijp in te leggen, waardoor het water ook echt aan de andere kant uitkomt... Het is een zware klus, de stenen zijn alleen met de hand goed te verplaatsen en met z'n tweeën hebben we er een volle dag werk aan, maar gelukkig schijnt de zon en zijn we lekker buiten. Ook schilder ik boven op een steiger in de traphal van de studio. Af en toe best even eng om met een ladder naast een gat te staan waar de vloer zo'n 10 meter lager is. Maar ik overwin m'n angst en verf met Christine (moeder van Tine) 2 lagen op de muren, zodat er voor de dag erna nog maar 1 over blijft.

Een ander taakje, die Danny en ik mogen doen, is het plafond in de home cinema verlagen. Danny is al 1 dag bezig geweest met de houders in het plafond van de voorste kamer te bevestigen en samen doen we dit ook in de 2e kamer, we maken het waterpas en kunnen vervolgens de grote gipsen platen erop schroeven. Wel met wat hulp, want de platen zijn vrij zwaar om alleen omhoog te houden. Daarnaast moeten we afmeten waar de kabels moeten komen en hebben we af en toe wat obstakels waar we omheen moeten. Het is een hele puzzel, maar aangezien ik van puzzelen hou ook wel heel erg leuk.
Wat ik ook erg leuk vond was het zagen van de houten planken die op veeeeel plekken in het hotel tegen de muur en het plafond zijn geplaatst. Het hout op maat maken, zagen en bevestigen. Fantastisch!

Op onze laatste werkdag plaatst Danny het hout achter de toiletten en ga ik erachteraan om deze te verven. Het wordt echt prachtig allemaal.

Naast de grote klussen, doen we ook heel wat kleinere klusjes die ook gedaan moeten worden, zoals balken verplaatsen voor de saunamannen, die we over het zwembad leggen om bij de sauna te kunnen, stenen puzzelen, het stofzuigen van kleine bolletjes piepschuim, die door het nieuwe huis van Tine en Stijn gedwarreld zijn en weg moeten zijn voor het beton gegoten wordt... een 3D hertenkop van papier in elkaar zetten, een koelkast 3 verdiepingen omhoog tillen, en een cassette bandje inspreken met instructies voor een vespatocht... haha, dat laatste ivm een groep mensen die Tine hebben ingehuurd om een weekend te organiseren. Ook leuk!

Na heel wat geklus hebben we de lodge echt zien veranderen in 3 weken tijd. En niet alleen door wat wij hebben gedaan, maar ook door alle werknemers die op de werf bezig zijn en vrienden en familie die in het weekend kwamen helpen. Wat een geweldig team!

En zo hebben we naast de dagen dat we werken ook om de dag een dag vrij, waarin we de omgeving ontdekken en veel uurtjes doorbrengen met Stijn, Tine en de kids en alle familie en vrienden. Natuurlijk horen daar ook wat Belgische biertjes bij, die we bij Brasserie Bellevaux ook nog eens uitproberen samen met m'n ouders, want aangezien we nu toch nog zo dichtbij NL zitten, is een ritje voor hen op de motor makkelijk gemaakt. Supergezellig!!

Stijn en Tine koken elke dag een heerlijke maaltijd en geven ons echt het gevoel dat we erbij horen. En daarnaast hebben we ontzettend veel plezier met Lou, een vrolijke kleuter die precies weet wat hij wilt en Trixie, de kleine meid die op de grappigste manieren om aandacht kan vragen :-D
Naast Stephanie, werkt ook Lukas voor Tine en Stijn, die gezellig 3 dagen in de week het huis met ons deelt, omdat hij in Brussel woont. En in de weekenden zijn alle kamers bezet met de mensen die helpen klussen op de dagen dat ze vrij zijn. Het is een gezellige boel! Vlakbij Malmedy zijn ook de Hoge Venen, waar je prachtig kunt wandelen tussen de enorme vlaktes door en waar we dan ook een dagje vertoeven. De Ardennen zijn en blijven toch altijd prachtig en ik weet zeker dat we hier nog eens terug gaan komen. Al is het maar om de lodge af te kunnen zien.

Na 3 weken met een hoop spierpijn, nieuwe ervaringen, prachtig weer en veel leuke mensen laten we de Ardennen weer achter ons, om onze reis te vervolgen naar Wales. Bedankt voor deze mooie ervaring! Op vrijdag 15 september neemt Lukas ons mee naar Brussel, waar vandaan we de bus zullen nemen naar Londen.

1. Anouk:
    8 oktober 2016
    Jullie zijn weer lekker bezig, leuk hoor! En fijn om jullie weer gezien te hebben
  2. Peter:
    8 oktober 2016
    Weer een leuk verhaal. Het is alsof jullie nooit zijn gestopt met die avonturen. Jullie gaan gewoon weer door. Ben benieuwd naar jullie verhaal over Wales. Groetjes ❤️❤️
  3. Mariella:
    8 oktober 2016
    Het was heerlijk dat jullie weer even in NL waren. Nu weer nieuwe uitdagingen aangaan, echt leuk. Succes in Mallaig.
  4. Loes en Theo Jansen:
    8 oktober 2016
    Jullie zijn weer vertrokken en hebben al weer veel ervaringen opgedaan,ik vind het knap wat jullie allemaal doen.Ook leuk jullie ontmoet te hebben bij het feest van Kees en Thea en ook jullie zussen weer eens te zien allemaal volwassen geworden. Veel succes bij jullie volgende klus en veel plezier,gr Loesen Theo .
  5. Sandra Van N:
    8 oktober 2016
    Ben ontzettend blij jullie ff gezien te hebben.
    Maak er weer wat moois van, jullie zijn alweer druk bezig geweest.
    Dikke kus van ons
  6. Foktje:
    12 oktober 2016
    Fijn dat jullie ons hebben mee geholpen een goede voorbereiding voor de klus in België. Wij hopen dat jullie een fijne tijd hebben in Schotland groetjes van ons