De Westkust

23 april 2015 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Na weer een fris nachtje in Lowburn, worden we door de routine om 6 uur wakker en staan we ook maar gelijk op. We rijden direct door naar de picnicarea, waar we een lekker warm ontbijtje maken op de bbq. Vanwege de sneeuw op de bergen en de zon, die langzaam achter de berg vandaan komt, lijkt het net of we op wintersport zijn. Helemaal met onze handschoenen en muts erbij. Na nog 1 keer een bezoekje aan het zwembad waar we een warme douche nemen, rijden via Luggate en Wanaka door de bergen naar Haast en zijn we in de westkust van Nieuw Zeeland aangekomen.

We maken 2 mooie wandelingen bij Ship Creek. Een duinwandeling door het bos ;) en een moeraswandeling. Vanuit de duinen zien we in de zee een aantal dolfijnen, maar ze zijn erg ver om ze goed te kunnen zien. Het is nog wat fris, maar het is dan ook nog vroeg. Om 10 uur rijden we een klein stukje terug richting het zuiden, omdat we onderweg een vistentje zijn gepasseerd. Deze was vanmorgen nog dicht, maar omdat in de Lonely planet staat dat je hier echt geweest moet zijn, gaan we er toch nog even langs. Bij een klein hokje staan wat borden buiten waarop de Whitebait al wordt aangeboden. Whitebait is een echte NZ'se specialiteit, net zoiets als de haring bij ons in NL. Whitebait patties voor $9,-, we zijn benieuwd. De eigenaar komt aanlopen en maakt 2 patties met de kleine witte visjes voor ons klaar. Hij garneert er 1 met wat kruiden op een toast met mintsauce en 1 op de originele manier. Het smaakt goed. Lekker zo'n vis ontbijtje ;) Zo, dat hebben we ook weer geprobeerd.

Verder naar het noorden komen we bij Monro beach, waar we nog een mooie wandeling maken. Over omgevallen bomen volgen we het bospad voor zo'n 3 km naar het strand, waar we worden achtervolgd door fantail birds die de zandvliegjes om ons heen wel erg lekker vinden. Na deze mooie wandelingen, rijden we door naar Fox Glacier. De gletsjer is goed te zien bij een uitkijkpunt richting de zee, waar we natuurlijk even stoppen voor wat mooie foto's. Omdat Gillespies Beach ook erg mooi schijnt te zijn, rijden we over de 12 km gravelroad naar de zee, wat niet heel veel zou zijn als het gewoon een rechte weg was... We komen uit op een mooie gratis DOC camping aan het strand. Wauw! Wat een prachtig uitzicht. Aan de ene kant het strand en aan de andere kant kijken we nog steeds uit op de gletsjer. We eten vroeg, zodat we op tijd naar het strand kunnen voor een mooie zonsondergang. Onze eerste sunset bij de zee. En deze is prachtig. Echt genieten zo.

Om 7 uur 's morgens zijn we alweer klaarwakker. Op deze koude ochtend eten we ons ontbijtje in de auto en pakken we onszelf goed in voor een lange wandeling naar de Seal Colony. Via de duinen komen we op een strandpad, die ons weer brengt bij een lagoon. Terwijl we over de brug naar het bos lopen, stijgt links en rechts van ons de waterdamp op uit de lagoon. Een prachtig plaatje om te zien. Met nog muts en handschoenen, lopen we het natte bos in en bekijken we een oude miners tunnel met aan de andere kant van de tunnel uitzicht op zee. Vanaf het bospad hadden we geen idee dat we zo dicht bij zee zaten. Gaaf! We lopen verder over het steeds modderiger wordende pad en komen na een hoop obstakels uit bij het strand waar de zeehonden kolonie zou moeten zitten. We zien geen zeehonden, maar even later wel een verdwaald hert, die over het strand heen rent. Dat hadden we niet verwacht, maar is ook leuk. In 2 uur lopen we de blubberroute terug en na zo'n 4,5 uur zijn we wel toe aan een stevige lunch. Het is inmiddels lekker warm geworden en onze winterkleding kan weer even de auto in. We nemen de 'leuke' gravelroad weer terug en lopen in een uurtje nog naar het begin van de Fox Glacier. 3 jaar geleden waren de gletsjers hier nog een stuk groter. Nu is de Fox glacier alleen nog per helikopter te beklimmen, maar we vinden het uitzicht vanaf het uitkijkpunt ook wel prima. ;) We rijden nog eens 16 km door de bergen naar het noorden en komen dan aan in Franz Josef, waar we vandaag kamperen in het Rainforest Retreat. We rusten hier even goed uit in de hotpool en maken een heerlijke steak in de keuken. Dat hebben we wel verdiend na al die mooie hikes vandaag.

Op vrijdag 16 april starten we de dag met een goed kopje koffie bij een café met internet. We rijden vervolgens door naar Ross. Onderweg, na zo'n 2 uur, bedenken we ons dat we het kopje koffie helemaal zijn vergeten te betalen... maar we gaan toch echt niet terug, sorry... Het regent inmiddels pijpenstelen en in Ross stoppen we bij een grappig uitziend hotel, waar ze ook campingplekken hebben. We worden vriendelijk ontvangen door een grappig vrouwtje en besluiten hier te blijven. Het blijft regenen en dus hebben we een goede reden om in het hotel te zitten. We genieten van het haardvuur en hoe later het wordt, hoe gezelliger. Het is vrijdag en het lijkt erop dat alle locals in dit hotel hun vrijdagmiddagborrel komen drinken. Met inmiddels steeds meer mensen aan onze tafel, besluiten we om ook maar een barmenu te bestellen hier en hebben we een gezellige avond met de locals en andere backpackers die hier zijn gestrand. Rond 9 uur stroomt het hotel leeg en gaan wij door de regen, die maar niet stopt, ook terug naar de 'van'.

's morgens is het droog en schijnt de zon al onze auto in. Kortom een perfecte dag om op zoek te gaan naar GOUD! Ross is een goudstadje, dus je weet het maar nooit. Langs de rivier, waar het is toegestaan om goud te zoeken, zoeken we een mooi plekje uit ìn de zon. Danny gebruikt de goldpan, waar ik te weinig geduld voor heb en ik gebruik gewoon m'n handen, wat ook best lukt ;) Het is leuk, mooi weer en we nemen er de tijd voor. We vinden allebei wat flakes of gold en stoppen dit in de kleine potjes die we nog hebben van onze huur-goudpannen uit Arrowtown. Eenmaal in de potjes valt het een beetje tegen hoeveel we hebben gevonden in zo'n 5 uur, maar je moet ergens beginnen, toch? Rond 3 uur zijn we er ook wel klaar mee en rijden we weg uit Ross, naar een DOC camping bij Lake Mahinapau. Weer een prachtige plek met uitzicht op het meer. Op zondag 19 april komen we langs het plaatsje Hokitika. Op het strand ligt enorm veel hout en nu is de uitdaging natuurlijk om onze namen van deze stokken te maken. En een nog grotere uitdaging, dat deze blijven staan als het vloed wordt. Het lukt bijna in 1 keer... maar onze namen staan er. (nu vast nog...) We rijden verder en zetten Chop vandaag in Goldborough en ook hier, de naam zegt het al, gaan we op zoek naar goud. Rijk wordt je er niet van, maar het is een leuk tijdsbestek. Het is een relaxed dagje op een mooie DOC site. Wel moeten we uitkijken voor de roofkippen, die dode vogeltjes uit de grill van auto's pikken, niet óns eten pikken... haha. Na nog een laatste goudzoektocht de volgende ochtend, rijden we via Greymouth door naar Ahaura. De caretaker vraagt 5 dollar pp voor een nacht inclusief douche en keuken en wasmachine. Top! Wel jammer dat het net begint te regenen als we de was ophangen... Maar gelukkig hebben ze hier wasrekken in de keuken staan en aangezien er verder toch niemand anders op de camping is, kunnen we deze mooi in de keuken laten staan.

Na een mooie dag komt toch vaak weer een dag met regen en vinden we het vandaag tijd voor een hostel om alles even te laten drogen. We komen uit in Berlins, wat bestaat uit een hostel met café. Ach, meer hebben we ook niet nodig. We regelen de double en maken er dan ook maar een relax dag van. Echt wandelen doe je niet in de stortregen. We hangen onze was op in de kamer waar we de kachel op hoog zetten en doen een bioscoopdagje met de flatscreen tv op onze kamer. Ook leuk. Gelukkig is het de volgende dag weer droog en gaan we weer naar de westkust. In Westport lopen we dan, na 3 maanden lang zoeken, zomaar tegen een gitaar aan (bam) voor maar 50 dollar. En het is zelfs een nieuwe. Ik ben maar een beginner, dus als hij niet perfect is, maakt het ook niet zo veel uit. We kopen de gitaar en doen er ook maar gelijk een Ukelele bij. Leuk! We zetten Chop op een domaincamping aan de kust bij Mokihinui waar we voor $16,- kunnen staan en gaan op het strand op zoek naar mooie stenen. We vinden stenen in allerlei kleuren en een oud schipwrak. Later komen we erachter dat de gekleurde stenen van graniet zijn, waar het strand hier bekend om staat. In de keuken van het domain proberen we onze nieuwe aankopen uit. De gitaar is gestemd, maar toch lijkt hij vals... mm misschien toch een miskoop? De Ukelele doet het gelukkig goed. Die is leuk!

De volgende ochtend is het weer een prachtige dag en dus gaan we er vroeg uit om wat mooie plekken hier op te zoeken. Via een bergweg, waarbij ik me schrap zet in de auto (niet dat het helpt, maar is vast wel herkenbaar) rijden we via Karamea door naar Oparara en komen we na nog eens 16 km gravel op een parkeerplaats. Fijn we zijn er. Er zijn hier verschillende wandelingen te doen en we zijn wel benieuwd naar de limestone Arches . Via een mooi bospad komen we uit bij een soort grot en klimmen via de ijzeren ketting naar beneden. Eenmaal beneden zien we dat we onder een enorme boog van kalksteen staan met daar onder stromend water. Prachtig. Even later komen we een nog hogere boog tegen en klimmen we zo'n 30 meter naar boven waar we beide kanten van de boog kunnen zien. Ok dit was de bergweg meer dan waard, en omdat we hier niet meer verder naar het noorden kunnen, moeten we ook weer terug. Op zoek naar een slaapplek, komen we bij een farmstay uit en worden direct vriendelijk ontvangen door een vrouw en haar 2 honden.. We kunnen op het gras staan, naast de koeien, die nog wel achter een hek staan hoor, en kunnen gebruik maken van alle faciliteiten in het huis. Top! De man, Bill, komt even later thuis en herkennen we meteen. Toevallig hadden we hem die middag al gezien op de berg als tourguide. (Nieuw Zeeland is een klein land) We lopen 's avonds richting het huis om te koken en worden blaffend ontvangen door de honden naast de deur. Zo weten ze iig dat we eraan komen. We koken onze eigen maaltijd, wat toch een beetje vreemd is, maar wel lekker warm. Super vriendelijk mensen om te verblijven.

Zo hebben we in zo'n 10 dagen de prachtige westkust gezien en gaan nu weer verder naar het noorden.

1. Foktje:
    12 mei 2015
    Lange wandelingen maken jullie dan beleef je de natuur wel en de stilte lijkt mij heerlijk. Groetjes
  2. Peter:
    12 mei 2015
    Mooie natuur. Er is toch best veel te zien, maar je moet er wel aardig wat voor lopen.
  3. Loes en Theo Jansen:
    17 mei 2015
    Hallo Linda en Danny,
    Linda wat kan jij leuk schrijven,en wat wandelen jullie veel daar krijgen jullie wel een hele goede conditie van en zien veel,ik vind het heel leuk om jullie reis op deze manier te volgen.Veel plezier de rest van jullie reis.
    Groeten Theo en Loes.