Van Wellington... naar werk...

23 mei 2015 - Kerikeri, Nieuw-Zeeland

In Windy Wellington stormt het. We rijden door de drukke stad op zoek naar een hostel. Bij het 2e hostel hebben we succes. Ik bel naar Lodge in de city en ze hebben nog plek én een parkeerplaats. Top! We zijn er met zo'n 5 minuten. Danny is helemaal klaar met het rijden in de drukte en zet de auto op de staff parkeerplaats van het hostel, omdat er verder niks vrij is. Ik sta 10 minuten in de rij bij de balie en vertel ze dat ik net heb gebeld en dat er nog een parkeerplaats vrij zou zijn, aangezien deze er nu niet is... De jongen zegt dat het helaas net volgeboekt is en laat me bijna geïrriteerd weggaan... maar hij maakt gelukkig een grapje. We kunnen op deze parkeerplaats blijven staan en we kunnen zelfs in de 'van' slapen. Top. Ik boek voor 2 nachten. Het weer is niet al te best, maar de hostelingang is gelukkig vlakbij. En we hoeven nu geen extra parkeerkosten te betalen, zoals in de rest van Wellington. Achteraf misschien maar goed dat we in onze eigen auto slapen, want het is niet al te schoon in het hostel. Bij Danny in de badkamer groeit er zelfs een paddestoel tegen het plafond. In de stad herkennen we wat leuke cafétjes van 3 jaar geleden en is het wel weer erg leuk om hier terug te zijn. Overal zijn aanbiedingen en 1 restaurant actie kunnen we niet negeren. 500 gram steak voor maar 15 dollar. Ach, waarom ook niet. En wonder boven wonder krijg ik het nog op ook. Na een stormachtige nacht waarbij we goed heen en weer zijn geschud in de 'van' lopen we door de regen naar Te papa museum. Een enorm groot gratis museum midden in de stad. Ze hebben een interessante War memorial afdeling met filmpjes en prachtige levensechte poppen. Maar ook een natuurafdeling, wetenschap en nog veel meer. We vergeten de tijd en vermaken ons bijna 3 uur in het museum. Buiten regent en stormt het toch, dus zo erg is het niet. Bij het Belgisch biercafé kunnen we het niet laten om een duur Belgisch biertje te nemen met een kaasplankje... gewoon, omdat het zo lekker is. Met mijn neus voor koopjes en aanbiedingen gaan we vanavond met een groupon voucher uit eten... jaja, ook hier hebben ze groupon. We eten Ethiopisch bij een restaurant vlakbij het hostel. En van al die hapjes en enorme pannenkoeken zitten we goed vol. We spreken na het eten nog af met Nick, een vriend van Danny uit Perth, die alweer 3,5 jaar in Wellington woont en werkt. Erg leuk om hem weer te zien. We gaan weer een natte en stormachtige nacht tegemoet, maar gelukkig is de 'van' droog en warm van binnen.

Op zoek naar ontbijt lopen we over straat door de storm. En Windy Wellington heet niet voor niets zo. 'Waarom waait het hier toch altijd zo hard'... zeg ik net tegen Danny. En op dat moment waait er een enorme muur van hout van de wand waar werkers bezig zijn met het renoveren van een winkel. Het Aziatische meisje 5 meter voor ons wordt tussen het hout en een, gelukkig stilstaande, auto gedrukt en heeft een wond op haar hoofd. gelukkig valt het mee, maar er wordt toch even een ambulance gebeld. We hebben wel geluk gehad dat wij daar niet liepen. Na 3 dagen, waarin we vooral de stad in zijn gegaan, rijden we de drukke stad uit en komen we uit in Belmont national park. We zijn nog net op tijd op de gratis camping voor het hek dicht gaat. Door de stromende regen lopen we 400 meter naar de toiletten en... weer terug. Wie dat toch bedacht heeft... Vooral op een regenachtige dag is het niet heel handig. Na een hele dag in de bieb, om het filmpje voor de bruiloft af te maken en op te sturen, zijn we wel klaar voor vandaag. Het is ook al best laat. De volgende ochtend schijnt gelukkig de zon en besluiten we om naar Rivendell te gaan. Jaja, de echte Lord of the Rings Rivendell. We rijden na een klein uurtje de camping bij Rivendell op, die er goed uitziet. Ze hebben een mooie overdekte ruimte met gratis bbq's en stroom. Dat zie je niet vaak op een DOC camping. Daar maken we dan ook maar goed gebruik van.

9 mei is een prachtige dag. De zon staat in een blauwe hemel. Een mooie dag voor een trouwfestival;)... Gefeliciteerd Sjirk en Simone. En een mooie dag om Rivendell te bezoeken. De wandelschoenen aan en gaan. We lopen in drie kwartier via een prachtige route naar de locatie waar Rivendell opgenomen is. We gaan op zoek naar de waterval, maar helaas, deze is niet hier. Ook van alle andere scenes is maar weinig terug te zien. We proberen een boom van een van de foto´s te herkennen en maken uiteindelijk een foto van de boom die we er het meest op vinden lijken... Mm, we hadden ietsje meer verwacht, maar we zijn er geweest, dus deze kunnen we ook weer van ons lijstje afstrepen. Er start hier ook een mooie wandeling die we op deze prachtige dag niet kunnen overslaan. Via een swingbridge en een mooi bospad lopen we een rondje langs de rivier en komen we na zo´n 3 uur weer terug bij de camping. Via de bergen rijden we een stukje naar het westen vandaag. Oh, een uitkijkpunt boven op de berg. We stoppen even om wat foto´s te maken. Zoooo, wat een wind, half omvergeblazen lopen we naar het topje, waar we niet al te lang blijven staan, omdat de wind het ook wel erg koud maakt. Brrr... Snel weer de auto in. We blijven 1 nachtje in Featherston en nemen dan de bochtige bergweg weer terug richting Wellington. We maken onderweg nog even een wandeling bij Tunnel Gully met een oude treintunnel en zijn weer eens net op tijd terug voor het begint te regenen. We besluiten weer naar Belmont te gaan. Ja, de toiletten zijn ver, maar dit is de enige gratis camping in de buurt.

Wat een regen! En ook de volgende ochtend lijkt het niet op te houden met regenen. En wat kunnen we doen op een dag als dit... zwemmen. De vrouw bij het informatie centrum stuurt ons 2 keer naar een verkeerd zwembad, de 1e is dicht vanwege schoolzwemmen en de 2e is een buitenbad die open was tot eind maart... Dan gaan we zelf maar op zoek naar een zwembad en uiteindelijk vinden we er 1 vlakbij camping Belmont, waar we zo´n 2 uur geleden zijn weggereden...;) We worden lekker warm in de sauna en hotpool en trekken wat baantjes in het zwembad. Zo sporten we ook nog wat. Maar helaas is het weer er nog niet veel beter op geworden. We slapen nog 2 nachten in Belmont en verkennen vanaf hier de buurt. Zo hebben we ons uren vermaakt in Porirua, in de Kmart (een nog goedkopere Warehouse) en maken we op woensdag, wanneer het eindelijk even droog is ´s morgens, een wandeling bij Belmont. Een pittige wandeling met steile gedeeltes, maar wel weer erg mooi. ´s avonds als het donker is zijn we er ook achter gekomen dat er op de weg naar het toilet het helemaal vol zit met glowworms. Zo is die 400 m heen en weer terug lopen helemaal niet zo erg meer. Ik heb inmiddels ook contact gehad met Bonita, m´n moeders nicht, die in Wellington woont, waar we donderdag 14 mei op bezoek gaan. We willen nog 1 keer naar de mooie camping bij Rivendell, maar moeten het dit keer met heel veel regen doen, helaas.

De volgende ochtend is het nog steeds zo ontzettend nat, dat we besluiten om in Porirua te ontbijten. We willen daar toch straks naar het zwembad, voordat we naar Bonita gaan. We nemen de 58 langs het water, dat inmiddels wel aardig hoog staat en parkeren op de parkeerplaats in het centrum van Porirua. In een all day breakfast tentje bestellen we een heerlijk Engels ontbijt om half 11. Dat wordt dus een brunch. ;) Buiten gaat het steeds harder te keer en staan er steeds meer mensen achter de ramen te kijken naar de enorme druppels die in de straat vallen. We willen richting het zwembad gaan, maar op dat moment klinkt er een enorme klap en lijkt het alsof de hemel is opengebarsten. We blijven nog maar even binnen... Niet veel later stroomt er een rivier door de winkelstraat. Winkels om ons heen sluiten hun deuren en leggen kranten voor de ingang om het een beetje droog te houden. De Indiase vrouw, van het all day breakfast restaurant, probeert het water weg te bezemen en dit lukt haar nog aardig. Het lage gedeelte van de parkeerplaats is inmiddels ook veranderd in een zwembad. Wat ben ik blij dat we de auto in het midden hebben gezet op het hogere gedeelte. Onze auto staat nog droog, terwijl aan de andere kant de auto´s zo´n 50 cm onder water staan. Ok, misschien dat we toch nog even wachten voor we naar het zwembad gaan. Al kunnen we nu ook in deze straat zwemmen als we willen...

Na ongeveer een half uur gaan we toch een poging wagen en lopen we via de zijkanten langs de winkels naar de parkeerplaats. Ok, op naar het zwembad. Eenmaal op de weg staan we vast. Politie auto´s hebben wegen afgesloten en de weg naar het zwembad bestaat uit een lange rij met stilstaande auto´s... Goed, wat nu. Ik loop eerst wel even naar het zwembad om te checken of het wel open is en of er een andere weg naartoe gaat. En na zo´n 2 uur zijn we dan eindelijk in het warme zwembad. Heerlijk! Veel wegen zijn vandaag afgesloten en waar we vannacht zaten is goed ondergelopen. We hebben dus een goede keus gemaakt door vanmorgen al deze kant op te komen. De weg naar Grenada Village, waar Bonita en Dave wonen is gelukkig goed te berijden en rond 4 uur worden we warm ontvangen door de hele familie. (Dion en Tanisha) Omdat treinen niet rijden, wegen zijn afgesloten en ze aanraden niet meer de weg op te gaan vandaag, blijven we vannacht hier en slapen we in onze ´van´ op de oprit. Top!

Vrijdag is natuurlijk een gewone werk-/ schooldag en is iedereen op pad. Dan gaan wij vandaag gewoon nog een dagje Wellington in, waar we naar de Weta Cave gaan. De workshop van Peter Jackson waar alle rekwisieten, maskers en andere dingen worden gemaakt voor een heleboel films (zoals Lord of the Rings, the Hobbit, Avatar enz) Erg leuk om te zien. 's avonds zijn alle wegen gelukkig weer ok en gaan we met Dave, Bonita, Dion en Tanisha uit eten in Petone. All you can eat diner met heerlijk eten. Thanks Bonita and Dave! Na een heerlijke maaltijd slapen we nog 1 nachtje hier. Zaterdag is Bonita vrij en is het golden coin weekend bij Zealandia. Voor 2 dollar naar de dierentuin. Zealandia is een park waar alle native birds en planten van NZ leven. Dion wil dit ook niet missen en gaat met ons mee. We zijn de 3e auto op de parkeerplaats en worden door verschillende mensen welkom geheten. Ze verwachten een hoop mensen vandaag, maar goed dat we vroeg zijn. Eenmaal in het park zien we tui's, cormorants, takahe's, bellbirds en kia's. Op de Takahe na, hadden we ze al een keer gezien, maar het is toch leuk om ze nu van dichtbij te bekijken en ze allemaal bij elkaar te hebben. De vogels zijn gewoon vrij, maar leven hier graag, omdat ze een enorme omheining hebben gemaakt, zodat roofdieren er niet komen. Na een lekker broodje worst hebben we Zealandia wel gezien en nemen we ook afscheid van familie Lane. Bedankt voor alles!

Nu willen we echt op zoek naar werk en het liefst op een plekje waar het 's winters wat warmer is. Op naar het noorden dus. We rijden via Waikawa, waar we op een prachtige gratis camping een privé plekje hebben, door naar Foxton. Hier kunnen we het bord met 'de Molen' niet negeren en dus rijden we er even langs. Nederlanders hebben deze molen in 2002 neergezet en dit is de enige werkende molen in heel NZ. Wel een bezoekje waard dus. En de beste mevrouw in klederdracht achter de balie komt ook nog eens uit Utrecht ;) En om het maar even Nederlands te houden kopen we als afsluiter Jodenkoeken bij de Dutch shop. Tsja, je bent een echte NL'er of niet... In Kaitoki aan zee zien we weer eens een prachtige zonsondergang en vervolgens rijden we in 6 dagen via Taupo, Rotorua en Tauranga door naar Kerikeri waar we op za 23 mei aankomen, op zoek naar werk....

1. Foktje:
    16 juni 2015
    Wat hebben jullie slecht weer gehad, maar toch ook mazzel dat je redelijk goed kon door rijden. Groetjes
  2. Mariella:
    16 juni 2015
    Leuk verhaal weer. Jodenkoeken, Utrecht, molen, lekker Hollands.
    Blij met de familie in NZ!!
  3. Mirthe:
    16 juni 2015
    Lekker die Belgische biertjes, doet mij denken aan de gezelligheid samen in Olivier. En toevallig dat jullie een Uteregter tegenkwamen.
  4. Olga Jansen:
    18 juni 2015
    Wat een verhaal weer,regen,storm,het lijkt Nederland wel,war betreft het weer.
    Maar misschien voel je je daarom wel een beetje thuis,met de rest van die nederlandse dingen.
    groetjes
    wim en olga jansen.
  5. Loes en Theo Jansen:
    18 juni 2015
    Weer een mooi verhaal gelezen,jullie maken veel mee ,het is daar winter,vriest het daar waar jullie waren ook? We hopen dat jullie weer een leuk baantje vinden,want ja reizen kost geld,en jullie blijven lang weg.wij wensen jullie weer een goede verdere reis toe.groeten Theo en Loes.
  6. Peter:
    19 juni 2015
    Leuk verhaal over jullie belevenissen. In de wetenschap dat jullie hierna ook alweer een hoop hebben meegemaakt kan ik niet wachten op het volgende verhaal. De natuur blijft grillig maar wel heel mooi.
  7. Sandra Van N:
    23 juni 2015
    Wat maken jullie veel mee en wat beschrijven jullie het geweldig. Het is net of ik er zelf bij ben. Ik kijk uit naar het volgende verhaal. X San
  8. Alex:
    5 juli 2015
    Ha die Linda en Danny, ik heb heel vaak gedacht aan jullie blog en nu eindelijk aan toegekomen. Leuk om jullie verhalen te lezen en wat een super foto's!! Ik ben erg benieuwd naar jullie verdere plannen, verhalen en foto's van mooie plekken. Groetjes Alex